Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi?

Velkommen til Grøndalen. Vi er en integreret daginstitution med 240 børn fordelt på 6 børnehavestuer og 9 vuggestueenheder. Vi arbejder i teams så hver stue er en del af et team på 3 stuer med 10 voksne tilknyttet. Hos os får jeres barn alle fordelene ved et stort hus med mange muligheder og ved et tæt team med stor nærhed. 

Vi ligger i et hyggeligt område i det københavnske Nordvestkvarter på grænsen mellem København NV, Brønshøj og Frederiksberg. Vi har tæt til naturområder, gode muligheder for offentlig transport med flere S-togsstationer ved døren og flotte nye faciliteter både inde og ude. 

Vores hus 

Vi er en ny institution bygget specielt til formålet i 2012. Vi er fordelt på flere etager i vores store flotte hus, hvor hver team har sin egen gang. Vi har eget køkken, der ligger som hjertet i stuen, og hvor der bliver lavet mad til os og vores nabo Landsbyen. Vi har motorikrum med puder, ribber, torve og andre redskaber til leg og motoriske aktiviteter. Herudover har vi et krea-rum, hvor vi har en masse redskaber til vores sjove og flotte kreative projekter. 

Vores store stolthed er vores store legeplads foran huset. Den er åben for alle og bruges også efter lukketid og i weekenderne. Legepladsen har alt, hvad et barnehjerte kan begære som gyngestativer, klatrestativer og legehuse. Den er udsmykket med store træfigurer af dyr, og i det ene hjørne har vi et lille naturområde med plantekasser, fuglefoder og insekthoteller. Vi har også en mindre legeplads på den anden side af huset, der bruges på skift af vores teams til samlinger og aktiviteter. 

Vi er tit på tur i nærområdet med vores ladcykler, hvor vi tager ud i naturen og oplever nye ting sammen. Skolehaven er et sted vi bruger meget, og alle vores teams kommer på et forløb hos deres naturvejleder. Vi har en årlig tur i Dyrehaven og Hareskoven, hvor vi fylder busserne med glade børn og får en oplevelse sammen. Herudover har vi også vores årlige juleteatertur til Ishøj Teater med de større børn. 

Nysgerrige på naturen og det gode samspil 

Hos Grøndalen er vi nysgerrige på naturen. Vi elsker at lære nyt, om det så er månedens fokusord "bænkebidder", hvordan et frø vi planter i vores plantekasse bliver til den persille, vi drysser ud over frokosten, eller hvordan havdyr kan trække vejret under vand. Vi gør brug af alle muligheder for at tilegne os ny viden og i fællesskab går vi til verden med et mål om at forstå den og dens processer. 

Vi er derfor med i et projekt, hvor vi øger børns nysgerrighed omkring naturen og alle de interessante aktiviteter og projekter, man kan lave i den. Her arbejder vi i projektloops, hvor hver loop har et tema, der følger årets gang. Vi har gennemført krible krable-temaet omkring biller, insekter og kryb i foråret og sommeren 2022 og glæder os til at følge forløbet og se vores børn blive inspireret af verden omkring dem. 

Vi arbejder også meget med sprog, og vi bruger aktivt fokusord, rim, remser, fortælling og sange til at skabe et sprogligt rum, hvor vi udvikler os sammen. Det afspejler sig også i vores indretning, der har læsekroge, fokusord på væggene og bogtager på gulvet. Vi opfordrer aktivt til udvikling af sproget også i hjemmet og har nogle gange historier og rim med hjem. 

Vi ved, at dagtilbud med høj kvalitet, gode pædagogiske miljøer og høj faglighed har en afgørende betydning for børns trivsel. Derfor arbejder vi i København med TOPI som et internt, pædagogisk reflektionsredskab. TOPI understøtter det pædagogiske personale i at skabe dialog om trivsel og få øje på børn, som ikke trives, så dagtilbuddet kan sætte tidligt ind med en pædagogisk indsats. Ønsker du mere viden om TOPI skal du være velkommen til at spørge personalet.

Vi er i Grøndalen stolte af vores pædagogiske fundament, der går til børnene på deres præmisser og sikrer det gode samspil mellem børn, forældre og personale. Det tager udgangspunkt i at gøre voksne mere lydhøre overfor børns behov, samt forbedre de voksnes evne til at møde børn på børnenes egne præmisser. Tilgangen kaldes ICDP og bygger på tre principper for det gode samspil: 

  • Den følelsesmæssige dialog, der tager udgangspunkt i anerkendelse, glæde og initiativ. 
  • Den meningsskabende dialog, der fokuserer på at fange og fastholde barnets opmærksomhed. 
  • Den vejledende dialog, der skal guide barnet igennem oplevelser på en god måde. 
     

Vi arbejder aktivt med tilgangen i dagligdagen og bruger redskaberne i praksis, når vi tilpasser dagens aktiviteter børnenes behov og tilgår dem i en åben dialog. Du kan læse mere om ICDP her.